روحانی: الحمدالله که مذاکره را قبول کردید، اهل و سهلا تشریف بیاورید /مردم به فرد و برنامه اصلح رأی بدهند /برخی از کلمه همه پرسی خوششان نمی آید
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۷۰۳۴
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی دنبال جنگ مسلحانه و چریکی نبود و آنها راه حل اساسی نمیدانست بلکه حرکت اساسی را همفکر شدن و جوشش مردم میدانست.
روحانی با بیان اینکه ۱۴ خرداد روز بسیار غمانگیزی بود و صبح و عصر آن روز شرایط جدیدی را ایجاد کرد، گفت: در آن روز خداوند یک متانت و سکینه قلبی را برای مردم ایجاد کرده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛
* عصر ۱۴ خرداد تصمیم بسیار مهم و تاریخسازی انجام شد که هدایتهای قبلی امام راحل در آن تاثیر داشت. قبل از رایگیری نهایی برای مقام معظم رهبری، در زمان تنفس، تمام بحثها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد. من بیرون از سالن با مقام معظم رهبری درمورد تعداد اعضای شورای رهبری صحبت میکردیم. اما بعد از زمان تنفس، وقتی شورایی رای نیاورد یک نقطه جدیدی در تاریخ سیاسی کشور بود.
*{ با اشاره به اینکه این کار در زمان کوتاهی انجام شد و قبل از غروب آفتاب ایران دارای رهبر جدید شد}: آن شب خبرگان با امامت رهبری نماز مغرب و عشا را بر پا کردند کسی فکر نمی کرد در کمتر از ۲۴ ساعت رهبر بعدی مسئولیت را بردوش بگیرد، ۱۴ خرداد از روزهای سرنوشت ساز و تاریخی ما است.
* صندوق رأی و انتخابات دستاورد انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است، راه حلی که امام برای اداره کشور داد، انتخابات بود. نباید از امام فاصله بگیریم، باید روز به روز به امام نزدیک شویم. نظریه امام این بود که مردم نقش تعیین کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند.
* پانزده خرداد سال ۴۲ هم در جای خود بسیار مهم بود، در آن شب که امام را دستگیر کرده بودند و به انفرادی بردند؛ در آن شرایط اگر قیام مردم در شهرهای مختلف در سراسر کشور نبود، معلوم نبود سرنوشت نهضت و انقلاب چه می شود. در آن روز از همان زمان طلوع آفتاب که مردم مطلع شدند از سراسر قم مردم به سمت صحن حضرت معصومه حرکت کردند، مراجع آمدند و هیجان وقتی به وجود آمد که زنهای قم چادر به کمر بسته، شمشیر به دست وارد صحن شدند؛ این جمعیت زنان و آن هم با شعار پرشور «یا مرگ یا خمینی» فوق العاده بود. آن جمعیت عظیم موج زد و آن جا مواجه شدند با سلاح دژخیمان که خود من در آنجا شاهد شهادت یک جوان حدودا ۲۰ ساله در کنار خودم بودم. پانزده خرداد نشان داد که ملت زنده است و نشان داد که ملت در برابر ظلم و ستم زنده است، این روز نشان داد که مرجعیت زنده است.
* امام از آغاز با مردم نهضت خود را شروع کرد، مردم را بیدار کرد و به حرکت در آورد و با مردم کار را پیش برد؛ همه جا هم گره اصلی را با هدایت خودش و دست مردم باز کرد. شما ببیند کدام انقلاب در تاریخ است که بعد از ۴۷ روز از تاریخ انقلاب مردم پای صندوق آراء بیایند، صندوق نتیجه و دستاورد مهم انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه است. در انقلاب مشروطه هم یکی از دستاوردهای مهم صندوق بود، یکی از ثمرات مهم نهضت و انقلاب مشروطه همین صندوق بود. همچنین در انقلاب اسلامی هم یکی از ثمرات مهم صندوق بود. یعنی راه حلی که امام داد برای کشور از طریق صندوق و مردم بود.
* «میزان رای ملت است» شعار اصلی امام بود ما نباید از امام فاصله بگیریم باید روز به روز نزدیک شویم، ما نباید اجازه دهیم که سیر قهقهرایی اتفاق بیفتد. نظر اصلی امام این بود که مردم نقش اصلی و تعیین کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند؛ این نظریه امام بود و بر همین نظر هم ایشان جمهوری اسلامی ایران را پایه ریزی کرد، در آن زمان برخی می گفتند الان که موقع انتخابات و رای گیری نیست اما امام تاکید کرد بر برگزاری همه پرسی از مردم؛ شما ببینید ۲۲ بهمن انقلاب پیروز شد و ۱۰ فروردین سال ۵۸ مردم پای صندوق رفتند، بعضی ها که اکنون از کلمه «همه پرسی» خوششان نمی آید، این را بدانند. این کدام انقلاب است که دریک سال دو بار همه پرسی و سه بار انتخابات مردم شرکت کنند.
* این نشان میدهد که ذات این انقلاب چیست، امام میخواهد بگوید راه ما این است از این طرف با آرا مردم است. اگر خدای نکرده ما از این راه که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده و ایشان همیشه تاکید کردند بر مشارکت پرشور و شرکت همه مردم، پس این راه ادامه دارد. نکند یک نفر از روی نادانی بگوید که مشارکت مردم مهم نیست. اینها بدانند که صندوق مهمترین مساله ماست همه ما باید کاری بکنیم که مردم پای صندوق بیایند. به فرد اصلح رای بدهند نه فقط به فرد اصلح بلکه به برنامه و استراتژی اصلح رای بدهند. مردم میخواهند بهترین فرد بیاید این بار سنگین مسئولیت را بر دوش بگیرد.
* من نمیخواهم نطق خداحافظی انجام دهم؛ هنوز دو ماه دیگر در خدمت مردم هستیم و به موقع حرفهایی که باید گفته شود را خواهم گفت. اگر امروز دولتی قوی با پشتوانه آرا قوی مردم در کشور روی کار نبود، گذراندن سه سال و نیم جنگ تمام عیار اقتصادی به مراتب سختتر از امروز بود، اما تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خود را از انزوا و تنهایی نجات دهد. ترامپ بر خلاف عهد از برجام خارج شد اما تنها ماند. چرا از شکست ترامپ و پیروزی سیاسی ملت ایران کمتر صحبت میشود؟ بارها ترامپ در شورای امنیت شکست خورد.
* برای رفع تحریم تسلیحاتی ایران و اجرای اسنپبک، شکست خورد. همه کشورها ترامپ را محکوم کردند. اگر توان این دولت برای اقناع سیاستمداران و سران جهان نبود، چنین واقعهای را شاهد نبودیم. یکی از افتخارات بزرگ تاریخ ایران است که در برابر آمریکا روبروی هم قرار گرفتند و چندین بار آمریکا شکست خورد.
*{ با طرح این سوال که چرا نمیگویند در تاریخ ایران این پیروزیهای ایرانیان کم نظیر بوده است؟}: همه امروز به تعامل سازنده افتخار میکنند. امروز هیچکس از تقابل با دنیا استقبال نمیکند و همه از مذاکره بحث میکنند؛ الحمدلله که مذاکره را قبول کردید. اهلاً و سهلاً، شما تشریف بیاورید؛ مهم این است که در طول این هشت سال فهمیدید که مذاکره راه حل است. و راه مقابله با جهان نیست. امروز کسی نمیتواند بگوید برجام بد است.
ادامه دارد ...
منبع: خبرآنلاینمنبع: ساعت24
کلیدواژه: احمدی نژاد انقلاب مشروطه همه پرسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۷۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی مینشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمیشناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمیکشند اما کسانی که او را میشناسند و ارزش او را میشناسند و مقام او را میدانند منتظر او میمانند.
کسانی که امام زمان را نمیشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند.
البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی میخواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناختهاند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است میتواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده میشود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش میآید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».
آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
حجتالاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان اظهار کرد: نشانههایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سالهای سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.
همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی میباشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق میافتد.
پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانهها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانهها و علامتها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی میشوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان میشود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن میزنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانهای است و به راحتی نمیشود هر پدیدهای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبیها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم میخورد.
بر اساس دکترین انقلاب و اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آنها را به سمت قضیه مهدویت هدایت میکند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.
اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره میخورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا میکند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینهسازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.
متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمانسازی جهانی مهدویت ماندهایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملتها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونهای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصههایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.
متأسفانه ما نتوانستیم پایهایترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمانسازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را میشنوند سؤال در ذهن آنها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.
بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که میگوید دشمنان اسلام میخواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهانهای خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.
این آیه شریفه نشان میدهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.
انقلاب اسلامی در نقطهای ظهور کرد که نظریهپردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمیتواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آنها القا شده است.
انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دینگرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومتها و بیداریهایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود میآیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمدهاند و اگر نبود این تکیهگاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمیگرفت.
لذا مهمترین وظیفهای که میتوان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژهها را مورد استفاده قرار میدهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایتها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع میتواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)